Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Ismét van áram a Ferihegy 2A terminálon

2009.09.27
Kép Vasárnap kora estére lehet ismét teljesen rend a Ferihegyi repülőtér 2A termináljának épületében, ahol szombat este egy magas feszültségű kábel hibája okozott áramszünetet.

Vasárnap délutánra sikerült helyreállítani az áramszolgáltatást a Ferihegyi Repülőtér 2A terminálján. Mint arról az Index részletesen beszámolt, szombat este tartós áramszünet miatt kiürítették az épületet, a forgalmat a 2B terminálra irányították. A fennakadás miatt több járat késve indult.

Hardy Mihály vasárnap délben úgy tájékoztatta az Indexet, hogy a meghibásodás helyét már megtalálták, az elfüstölt kábelszakasz kicserélése körülbelül egy órát vesz igénybe. Azonban a reptéri rendszerek – monitorok, utastájékoztatás, belső hálózat, stb – újraindítása ennél tovább tart, így az óvatos becslés szerint estére állhat helyre teljesen a rend a 2A terminálon.

Ennél azonban hamarabb, már két óra után visszakapcsolták az áramot, sorra kinyithattak a boltok, a reptér dolgozói pedig folyamatosan beindították a számítógépes és az utasbiztonsági rendszereket, közölte Hardy Mihály kora délután. Az utasfelvétel 15 órától újrakezdődött, elsőként a Swiss légitársaság baseli járatának utasai csekkolhattak be.

A délutáni csúcsra már mindenütt volt áram a 2A terminálon, fél öttől valamennyi érintett járat újra a 2A-ról indul. A járatok indulásáról érdemes a reptér honlapján tájékozódni.

Két kábel, két meghibásodás

A 2A terminál eredendően több irányból kap elektromos áramot, azért, hogy ha valamilyen meghibásodás történik az energiaellátásban, azonnal át tudjon állni egyik forrásról a másikra. Néhány napja az egyik 10 kV-os tápkábel meghibásodott, javítása folyamatban volt és emiatt csak egy irányból kapott villamos energiát a terminál, erősítette meg Hardy Mihály az Index értesülését. Szombat este az a szerencsétlen állapot következett be, hogy a másik vezetékszakasz is meghibásodott – zárlatos lett – így teljesen áram nélkül maradt a 2A terminál. A tartalék ellátórendszereket a hiba, illetve a pontos hibahely feltárásáig, a zárlat megszüntetéséig nem lehet a terminálra kötni, így a két egymástól független meghibásodás gyakorlatilag megbénította a terminált.

A leállás után a reptéri dolgozók gyorsan kiürítették, lezárták a terminált, óvták a nyitva rekedt boltok árukészletét, biztosították a ki- és beszállításhoz az ideiglenes fényeket, átszervezték a forgalmat, a nélkülözhetetlen rendszereket életben tartották, vagy újraélesztették.

A szombat esti gyér forgalmat a 2B terminál egyedül is el tudta látni, de a járatok többsége késve indult, mert a gépeket át kellett mozgatni egyik terminálról a másikra, és az utasokat, poggyászokat is át kellett szállítani. Több tucat járatot kellett átirányítani a 2B terminálra, és mivel feleannyi kapacitás állt rendelkezésre az utasok fogadására, 10-20 perces késésekkel tudtak csak indulni a repülőgépek.

Károkat is okozott a nagy üzemzavar

Az áramszünet idejére rendőrök biztosították a terminált, az épületbe nem engedtek senkit. A szóvivő tájékoztatása szerint a boltok nagy részét szombat este óta sikerült bezárni, amiket nem, ott rendőrök vigyáznak az árukészletre. Lopás nem történt.

Azt, hogy mekkora kárt okozott a hosszú áramszünet, egyelőre nem tudni, mert korai lenne még a számvetés. A boltoknak, vendéglátóhelyeknek biztosan okozott bevételkiesést a kialakult kellemetlen helyzet, és később az érintett légitársaságok is jelentkezhetnek valamiféle kártérítési igénnyel a repülőtér üzemeltetőjénél, mondta az Indexnek a szóvivő.

A mostani, csaknem egynaposra nyúlt üzemzavar az utóbbi évtizedek legnagyobb műszaki jellegű fennakadása, 1999-ben volt egyszer egy nagyobb, fél napig tartó lezárás: akkor egy kábeltűz miatt beindult az oltórendszer és szinte mindent eláztatott a terminálon, jó pár órába telt, mire rendbe tudtak tenni mindent az épületben.

index.hu