Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Ferihegyi hibák

2010.08.16

Kép A rekordáron privatizált, 261 millió eurós fejlesztése keretében Sky-Courtot, Égi Udvart építő Budapest Airport Zrt. (BA) reptere az utasellenőrzés tekintetében nem teljesen biztonságos besorolást kapott.

A leminősítés a repülőtéren megforduló 8 millió utas 10-12 százalékát érinti, azokat, akiket átszálláskor az uniós reptereken harmadik országból érkezettekként kezelnek, és teljes személyi és poggyászellenőrzésen, motozáson kell átesniük.

A repülőtéri biztonsági szolgálat működtetése az üzemeltető BA feladata. A hibalistán 11 kevésbé súlyos tétel szerepelt, mint például a mágneskapu megfelelő csavarozása a padlóhoz. Márton Attila légügyi miniszteri biztos csak annyit közölt, hogy a repülőgépekre nem megengedett eszközök juthatnak fel. Sajtóhírek szerint bombaszerű tárgyat sikerült átvinni a rendszeren – bár ezt Márton nem erősítette meg, a BA pedig a HVG kérdésére cáfolta a vádat.

Ferihegyet rendszeresen ellenőrzi a rendőrség, a légiközlekedési hatóság, az Alkotmányvédelmi (korábban Nemzetbiztonsági) Hivatal, valamint a vámhatóság. Szakértők szerint épp a hatóságok nem összehangolt működése a hibák forrása.

A közlekedési tárca információ szerint a magyar légügyi hatóság legutóbb tavaly novemberben végzett repülőtéri bejárást, és akkor az „EU bizottságáéhoz hasonló megállapításokat tett”. Vagyis az uniós auditorok által idén májusban–júniusban feltárt hiányosságok nem voltak ismeretlenek.

Csak spórolást lát a visszaminősítés hátterében a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet. Közleményük szerint a munkaadó BA évek óta hagyja romlani a munkakörülményeket. A biztonsági és utasbiztonsági ellenőrök nettó 90–120 ezer forintot keresnek, és a megoldatlan helyettesítés miatt öt percre sem szakíthatják meg a munkájukat.

Szakmai körökben úgy tudják, ha három hónapon belül nem sikerül visszaszerezni a korábbi „clear” státust, fejek fognak hullani. Márton mindenesetre azt ígérte, hogy Ferihegy 6–12 hét alatt visszakerülhet a biztonságos kategóriába. Az ezen dolgozó munkacsoport már megalakult a légiközlekedési igazgatóság, a rendőrség, az Alkotmányvédelmi Hivatal és a BA szakembereiből – írja a HVG.

A kormányzat nem áll meg az utasbiztonság ellenőrzésénél: Márton Attila és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is kilátásba helyezte a privatizációs szerződés teljesítésének vizsgálatát.

zipp.hu