Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Ferihegyen havi kilencvenezerért keresik a bombákat. EP-képviselők előtt a budapesti biztonsági kockázatok

2010.01.06

Kép A légiközlekedés színvonalát is veszélyeztetheti, hogy a Hochtief-Budapest Airport évente újabb bőrt szeretne lehúzni saját munkavállalóiról. A cégnél a negyedik béremelés nélküli év lenne 2010, holott a cég, a tulajdonos eddig is munkahelyek százainak kiszervezésével került jobb anyagi helyzetbe. A légiközlekedésben közvetve és közvetlenül minden dolgozó felelős a biztonságért, így a versenyképtelen, folyamatosan csökkenő reálbérek a cég humánpolitikájának érzéketlensége mellett felelőtlenségről is tanúskodnak. A kölcsönzött munkaerő és az egyre jelentősebb alvállalkozói hálózatok tetézik a problémákat.

A folyamatos elbocsátások, illetve a schengeni csatlakozásból, és a folyamatos terror-fenyegetettségből adódó többletfeladatok miatt mára állandósult a munkaerő-hiány, és ennek eredményeként mindennapos a „rendkívüli munkavégzés”. A LESZ álláspontja szerint a cégnél legalább 100 dolgozót kellene felvenni – nem méregdrága külföldi sztrájktörőket, hanem alaposan felkészített, lehetőleg magyar munkavállalókat.

A légiközlekedés biztonságáért közvetlenül felelős biztonsági és utasbiztonsági ellenőrök a karácsonyi merényletkísérlet nyomán most úgy kapnak ismét többletfeladatokat, hogy közben havi nettó bérük jellemzően 90-100 ezer forint körül alakul. A LESZ ezért sem tud engedni béremelési követeléseiből.

A cégvezetés a szakszervezet sztrájk-bejelentésére válaszul a frankfurti repülőtérről hozatott sztrájk-törőket. Vajon ők tudják, hogy magyar kollégáik egy német postás minimálbérének az egynegyedéért dolgoznak?

A Hochtief-Budapest Airportnál dolgozók évek óta türelmesek és megértőek. Azonban nem halogatható tovább, hogy megoldást találjanak a cég három legégetőbb problémájára:

- A nemrégiben kipattant korrupciós ügyek teljes körű kivizsgálása, a jelenlegi átláthatatlan működési rend tisztázása.

- A többmilliárdos tanácsadói és szakértői szerződések felülvizsgálata, a feladatok házon belüli ellátása hatékonyabb menedzsment révén.

- A megalázóan és felelőtlenül alacsony dolgozói fizetések kérdésének rendezése.

A német Hochtief konszern mellett ez a kisebbségi tulajdonos Magyar Állam felelőssége is. A LESZ felszólítja a magyar kormányt, hogy társtulajdonosként álljon ki a ferihegyi dolgozók követelései mellett, a magyar és nemzetközi légiközlekedés biztonságáért.  A szakszervezet reméli, hogy a magyar kormány nem alárendelt pozícióból tárgyal a nemzetközi Hochtief konszernnel, a magyar munkavállalók, és családjaik érdekeit tartja szem előtt. 

Január 3-án Claude Morales, Mary Honeyball, Brian Simpson, Stephen Hughes és Glenis Wilmott európai parlamenti képviselőkhöz, illetve John McDonnell és Alan Keen brit parlamenti képviselőkhöz fordult a legnagyobb angol szakszervezet, a Unite the Union. Levelükben mély aggodalmuknak adnak hangot a Budapesten sztrájkhelyzetben alkalmazott külföldi sztrájktörők jelentette biztonsági kockázatok miatt. Emlékeztetnek rá: az Al-Kaida, akcióinak kitervelése során, a leggyengébb láncszemet fogja megkeresni a nemzetközi légiközlekedésben. A szakszervezet a tavaly decemberi fejlemények fényében elégedetlen a magyar hatóságok hozzáállásával is.  

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet ehhez annyit tesz hozzá: a reptéri kiszervezések nyomán alulfizetett, rosszul felkészített, nemegyszer részben feketén foglalkoztatott munkavállalók sokasága jelent meg a ferihegyi cégeknél az elmúlt évek folyamán. Ez nem csak a dolgozói jogok semmibevételét tette lehetővé, de egyben a szolgáltatási színvonal csökkenésével, újabb biztonsági aggályok, kockázatok felmerülésével is járt. A reptéri dolgozók és az utasok érdekei épp ezért egybeesnek.

lesz.org.hu